تبلیغات
فدایی راه غدیر - ثواب تعلیم و تعلم 2
شنبه 1 تیر 1392

ثواب تعلیم و تعلم 2

   نوشته شده توسط: حامد صارم    

این مطالب برای آموزش احادیث اهل بیت است

کسانی که می خواهند با احادیث آشنا شوند حتما این مطالب را بخوانند



من‏ لایحضره ‏الفقیه     4     365    باب النوادر و هو آخر أبواب الكتاب .

  1. ٍ یَا عَلِیُّ نَوْمُ الْعَالِمِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الْعَابِدِ یَا عَلِیُّ رَكْعَتَیْنِ یُصَلِّیهِمَا الْعَالِمُ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ رَكْعَةٍ یُصَلِّیهَا الْعَابِد
  • مفردات :
  1. نوم : خواب
  2. رکعتین : دو رکعت نماز
  3. ألف :هزار
  • ترجمه:

ای علی -علیه السلام -خواب عالم برتر است از عبادت عابد ای علی - علیه السلام-دو رکعت نمازی که عالم به جا می آورد از هزار رکعت نماز عابد برتر است

  • إلهامات :
  1. خداوند عالم را به قدری دوست دارد که خواب او را از عبادت عابد برتر و نماز عالم را هزار برابر نماز عابد ارزش گذاشته است
  2. کمیت اعمال مهم نیست کیفیت آن مهم است
  3. ملاک کیفیت داشتن اعمال ، علم است
  4. با توجه به اینکه خداوند هدف از خلقت را عبادت معرفی کرده است معلوم می شود که علم و عالم بودن خود از افضل عبادت هاست 
  • سئوال
  • چرا علم و عالم بودن بالاترین عبادت هاست ؟

 

 

بحارالأنوار      2     3    باب 8- ثواب الهدایة و التعلیم و فضل

  1.  [تفسیر الإمام علیه السلام‏] ج، [الإحتجا‏ج] بِالْإِسْنَادِ إِلَى أَبِی مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِیِّ ع قَالَ قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ ع فَضْلُ كَافِلِ یَتِیمِ آلِ مُحَمَّدٍ الْمُنْقَطِعِ عَنْ مَوَالِیهِ النَّاشِبِ فِی رُتْبَةِ الْجَهْلِ یُخْرِجُهُ مِنْ جَهْلِهِ وَ یُوضِحُ لَهُ مَا اشْتَبَهَ عَلَیْهِ عَلَى فَضْلِ كَافِلِ یَتِیمٍ یُطْعِمُهُ وَ یَسْقِیهِ كَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَى السُّهَا

 

  • مفردات :
  1. کافل :سرپرست ، متکفل
  2. یتیم :هر چیز مفرد و تنها
  3. آل محمد صلی الله علیهم : چهارده معصوم
  4. موالیه :جمع مولی سرپرستانش منظور امام معصوم
  5. ناشب : معلق درون چیزی
  6. رتبه : مرتبه درجه
  7. الناشب فی رتبة الجهل :کسی که معلق و گرفتار در مراتب جهل است
  8. یخرجه : (مضارع -مزید باب افعال) اورا بیرون آورد
  9. یسقیه :او را آب می نوشاند
  10. سقی :آب داد نوشاند
  11. السها : ستاره ایست در دب اصغر
  • یتیم :
    • یتیم هر چیز مفرد و تنها را گویند
    • به در گرانبها ،منحصر به فرد و نایاب نیز یتیم گویند
    •  کسی که پدرش را از دست داده است چون از پدر خود جدا شده و تنها شده  او را یتیم گویند
    •  شیعه ای که از امامش جدا شده و دور افتاده باشد را در روایات یتیم نا میدند که در طول بحث به این یتیم یتیم اهل بیت یا یتیم آل محمد -صلی الله و علیه و آله -می گوییم
  • ترجمه:

امام حسن مجتبی -صلوات الله و سلامه علیه فرمودند :

برتری کسی که سرپرستی  و تکفل کند یتیم آل محمد را که جدا از امامانش است و در جهل و نادانی گرفتار شده بوسیله اینکه آن را از جهل خارج کند و مسائلی که برای او مشتبه شده را توضیح دهد بر کسی که یتیم را با آب و غذا سرپرستی می کند مانند برتری نور خورشید بر ستاره سها (یکی از ستارگان ) است 

  • إلهامات :
  1. با توجه به اینکه اهل بیت برای شیعیان به منزله پدر هستند کسی که از ایشان دور افتاده است را یتیم فرموده اند
  2. دو نوع یتیم وجود دارد یکی جدای از پدر دیگری منقطع از امامش
  1. نسبت به دو نوع یتیم و ظیفه وجود دارد و بایدمورد تکفل و سرپرستی قرار گیرند
  1. برتری کسی که یتیم آل محمد -صلی الله علیه و آله -را تکفل می کند بر کسی که یتیم را متکفل می شود مانند بر تری نور خورشید است بر ستاره
  1. به یتیم با ید آب و غذا نوشاند ولی یتیم اهل بیت را باید علوم آل الله را نوشاند
  1. در صورتی که به یتیم آب و غذای ناسالم داده شود تکفل انجام نشده بلکه به یتیم خیانت کرده است همینطور اگر از علوم صحیح به آنها تعلیم ندهند به ایشان خیانت کرده
  1. کسی که به یتیم آل محمد خیانت کند به اهل بیت خیانت کرده است
  1. برتری عالم متکفل یتیم اهل بیت زمانی است که علوم صحیح را آموزش دهد
  1. همانطور که کفالت این یتیم منقطع از امام فضلش مانند خورشید بر ستاره است خیانت به این یتیم هم عقوبت و عذاب بیشتری خواهد داشت
  • سئوالات :
  1. نحوه خیانت به ایتام آل محمد چگونه است ؟
  1. چه علمی غیر صحیح است
  1. از کجا و چگونه باید فهمید علم صحیح است یا نا صحیح

 

بحارالأنوار     2     9    باب 8- ثواب الهدایة و التعلیم و فضل

  1.   [تفسیر الإمام علیه السلام‏] قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا لِرَجُلٍ أَیُّهُمَا أَحَبُّ إِلَیْكَ رَجُلٌ یَرُومُ قَتْلَ مِسْكِینٍ قَدْ ضَعُفَ أَ تُنْقِذُهُ مِنْ یَدِهِ أَوْ نَاصِبٌ یُرِیدُ إِضْلَالَ مِسْكِینٍ مِنْ ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا تَفْتَحُ عَلَیْهِ مَا یَمْتَنِعُ بِهِ وَ یُفْحِمُهُ وَ یَكْسِرُهُ بِحُجَجِ اللَّهِ تَعَالَى قَالَ بَلْ إِنْقَاذُ هَذَا الْمِسْكِینِ الْمُؤْمِنِ  مِنْ یَدِ هَذَا النَّاصِبِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ مَنْ أَحْیاها فَكَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً أَیْ وَ مَنْ أَحْیَاهَا وَ أَرْشَدَهَا مِنْ كُفْرٍ إِلَى إِیمَانٍ فَكَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً مِنْ قِبَلِ [قَبْلِ‏] أَنْ یَقْتُلَهُمْ بِسُیُوفِ الْحَدِیدِ
  • مفردات :
  1. أحب الیک : نزد تو دوست داشتنی تر است
  1. یروم : اراده می کند
  1. تنقذه : اورا نجات می دهی
  1. انقاذ :نجات دادن
  1. ناصب :دشمن اهل بیت -مخالف-
  1. ضعفاء شیعه : شیعیانی که در برخورد با مخالفین توان علمی برای بحث و جدل و دفاع و رد شبهات ندارند
  1. الفتح :نصر و یاری (در اینجا)
  1. یمتنع : مانع شود
  1. ما یمتنع به : چیزی که مانع شود بوسیله آن چیز
  1. فحم : نتوانست جواب دهد، زبان بند شد
  1. یفحمه : با دلیل ساکتش می کند ، از جواب دادن عاجزش کرد
  1. یکسره : اورا شکست می دهد
  1. ارشدها : اورا هدایت کند
  1. سیوف شمشیر ها
  1. حدید : آهن

 

  • ترجمه :

امام حسن علیه السلام : از مردی سئوال کرد کداو یک از این دو برای تو محبوب تر است مردی اراده کرده کشتن یک بیچاره ضعیف را آیا او را از دست قاتل نجات دهی یا یک ناصبی که اراده کرده است گمراه کردن بی چاره ای از ضعفا شیعه را آیا شیعه را بر علیه ناصبی یاری کنی تابا دلیل ساکتش کند

مرد گفت : نجات دادن از دست ناصبی را بیشتر دوست دارم خداوند در قرآن می فرماید :هرشخصی انسانی را زنده کرد پس مانند این است که همه مردم را زنده کرده است  یعنی -منظور خداوند از زنده کردن - هر کسی زنده کرد و -گمراه را- هدایت کرد مانند این است که همه انسانها را جمیعا زنده کرده است و از مرگ با شمشیر های آهنین نجات داده  نجات داده

  • إلهامات :
  1. نجات دادن اعتقاد و ایمان یکی از ضعفاء شیعه از دست دشمن دین بالاتر است از نجات دادن کسی که توسط قاتل در حال کشته شدن است
  1. نجات دادن جاهل شیعه مانند این است که تمام مردم دنیا را از کشته شدن توسط شمشیر نجات دهی
  1. کسی که جاهل است مرده است ، هنگامی که از جهل بیرون می آید زنده می شود و معلمی که او را از جهل بیرون می آورد او را زنده می کند .
  1. کسی که یک نفر را گمراه می کند مانند این است که اورا کشته است .
  1. کسی که یک نفر را بکشد مانند این است که تمام مردم را کشته است .
  1. مخالف را باید بوسیله حجت های الهی شکست نه به هر وسیله ایی

برچسب ها: اصول کافی ، عکس ، حدیث ، آموزش حدیث ، روایات شیعه ،

رها20012
یکشنبه 2 تیر 1392 03:53 ب.ظ
صدای آمدنت را به گوش ما برسان!
زمان غیبت خود را به انتها برسان
کنار تربت زهرا به وقت نا فله ات
دعای خویش را به یاری این گدا برسان!ولادت حضرت صاحب الزمان(عج) مبارک
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر