تبلیغات
فدایی راه غدیر - ثواب تعلیم و تعلم
شنبه 1 تیر 1392

ثواب تعلیم و تعلم

   نوشته شده توسط: حامد صارم    نوع مطلب :كلاس های قرآن و حدیث ،


این پست برای آموزش حدیث است

کسانی که می خواهند با احادیث اهل بیت آشنا شوند این پست را حتما بخوانند

الكافی     1     32    باب صفة العلم و فضله و فضل العلماء

  1.   مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی الْبَخْتَرِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ وَ ذَاكَ أَنَّ الْأَنْبِیَاءَ لَمْ یُورِثُوا دِرْهَماً وَ لَا دِینَاراً وَ إِنَّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِیثَ مِنْ أَحَادِیثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَظّاً وَافِراً فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمَّنْ تَأْخُذُونَهُ فَإِنَّ فِینَا أَهْلَ الْبَیْتِ فِی كُلِّ خَلَفٍ عُدُولًا یَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِیفَ الْغَالِینَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِینَ وَ تَأْوِیلَ الْجَاهِلِینَ

 

  • مفردات :
  1. ذاک : اسم اشاره  در اینجا برای تعلیل
  1. عمن : (عن +من ) از چه کسی ؟
  1. عدول : عادل ها
  1. خلف : جانشین در اینجا زمان
  1. تحریف : برگرداندن کلام از وجهش
  1. غالین :کسانی که از حد تجاوز می کنند
  1. انتحال : برای خودش ادعا می کند چیزی را که برای دیگری است مانند اینکه ادعا کند ایه یا حدیثی که در مورد دیگری است برای خودش
  1. مبطلین : کسانی که باطل را می آورند و ثابت می کنند و حق را ضایع کرده و مخفی می کنند
  1. تأویل : بر گرداندن کلام از ظاهرش - این کار در انحصار معصومین است
  • ترجمه :

علماء وارثان پیامبرانند چرا که پیامبران طلا و نقره  از خود به جا نمی گذارند تنها احادیثی از احادیثشان را به جا گذاشته اند پس هر کس چیزی از ان احادیث را بگیرد بهره ای فراوان برده است پس در ما أهل بیت  در هر زمانی عادلانی وجود دارند که  تحریف (برگرداندن از آنچه که برآن است )افراط گران وادعای باطل  مدعیان دروغین  و معانی نادانان را از دین نفی می کنند

  • إلهامات :
  1. علمی که از أنبیاء به إرث می رسد أحادیثی است که از ایشان نقل می شود علم
  1. هرکسی شایستگی معلم بودن را ندارد
  1.  از آنجا که این علم شریف و عظیم است باید در مآخذ و منابع آن تفکر کرد تا ناقص یا مشوب به غیرش نباشد
  1. از آنجا که این علم میراث انبیاء است و وراثتی می باشد باید از کسی علم را اخذ کرد که خودش علم را از انبیاء گرفته باشد
  1. قبل از شروع به تعلیم باید معلم واقعی آنرا پیدا کرد که این به اندازه خود علم اهمیت دارد
  1. در هر زمان از أهل بیت یا از شیعیان (اگر فی به معنای لام باشد) کسی است که عالم به علم أنبیاء باشد باب علم بسته نیست یعنی باب هدایت بسته نیست
    1. در صورتی که از شیعیان باشد ایشان راویان حدیث می باشند
    1. در صورتی که أهل بیت باشند پس در هر زمان معصومی وجود دارد  که در زمان ما حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف می باشد
    1. امام زمان در زمان غیبت کبری نیز دین را نجات داده و مردم را هدایت می کند
  1.  دشمنان از سه طریق به نابودی دین می پردازند :
    1. با افراط در بعض امور دین (غلو)
    1. إدعای حق بودن می کنند در حالی که خود باطل هستند و حق را کتمان می کنند
    1. تآویلاتی انجام می دهند که سزاوار نیست (تا ویل قرآن از وظایف خاص معصوم است)
  1.  کسانی که موفق شده اند از علم انبیاء اخذ کنند به وسیله مبطلین منحرف نمی شوند
  1. اهل بیت وارث انبیاء هستند -زیارت وارث- لذا فرمود دقت کنید که علمتان را از ایشان که وارث انبیاء هستند أخذ کنید
  1. اهل بیت علیهم السلام کسانی هستند که طریق هستند برای رسیدن به علم نبی اکرم
  1. وقتی طالب علم  به سمت علوم اهل بیت حرکت می کند موجودات آسمان و زمین برای او استغفار می کنند
  • سئوالات :
  • معلم واقعی کسی است که وارث علم انبیا ء باشد اما از کجا باید این معلم را یافت ؟
  • چگونه می توان معلم واقعی را از مدعیان دروغین این عنوان متمایز کرد ؟

برچسب ها: حدیث ، عکس ، اصول کافی ، بحارالانوار ، آموزش حدیث ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر