تبلیغات
فدایی راه غدیر - اصول کافی کتاب علم 1
شنبه 1 تیر 1392

اصول کافی کتاب علم 1

   نوشته شده توسط: حامد صارم    نوع مطلب :كلاس های قرآن و حدیث ،

این پست برای آموزش اصول کافی است

کسانی که می خواهند با روایات اهل بیت آشنا شوند حتما این پست را بخوانند

این مطالب در کلاس های قرآن  باید تدریس شود

الكافی     1     32    باب صفة العلم و فضله و فضل العلماء

  1.   مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی الْبَخْتَرِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ وَ ذَاكَ أَنَّ الْأَنْبِیَاءَ لَمْ یُورِثُوا دِرْهَماً وَ لَا دِینَاراً وَ إِنَّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِیثَ مِنْ أَحَادِیثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَظّاً وَافِراً فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمَّنْ تَأْخُذُونَهُ فَإِنَّ فِینَا أَهْلَ الْبَیْتِ فِی كُلِّ خَلَفٍ عُدُولًا یَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِیفَ الْغَالِینَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِینَ وَ تَأْوِیلَ الْجَاهِلِینَ

 

  • مفردات :
  1. ذاک : اسم اشاره  در اینجا برای تعلیل
  1. عمن : (عن +من ) از چه کسی ؟
  1. عدول : عادل ها
  1. خلف : جانشین در اینجا زمان
  1. تحریف : برگرداندن کلام از وجهش
  1. غالین :کسانی که از حد تجاوز می کنند
  1. انتحال : برای خودش ادعا می کند چیزی را که برای دیگری است مانند اینکه ادعا کند ایه یا حدیثی که در مورد دیگری است برای خودش
  1. مبطلین : کسانی که باطل را می آورند و ثابت می کنند و حق را ضایع کرده و مخفی می کنند
  1. تأویل : بر گرداندن کلام از ظاهرش - این کار در انحصار معصومین است
  • ترجمه :

علماء وارثان پیامبرانند چرا که پیامبران طلا و نقره  از خود به جا نمی گذارند تنها احادیثی از احادیثشان را به جا گذاشته اند پس هر کس چیزی از ان احادیث را بگیرد بهره ای فراوان برده است پس در ما أهل بیت  در هر زمانی عادلانی وجود دارند که  تحریف (برگرداندن از آنچه که برآن است )افراط گران وادعای باطل  مدعیان دروغین  و معانی نادانان را از دین نفی می کنند

  • إلهامات :
  1. علمی که از أنبیاء به إرث می رسد أحادیثی است که از ایشان نقل می شود علم
  1. هرکسی شایستگی معلم بودن را ندارد
  2.  از آنجا که این علم شریف و عظیم است باید در مآخذ و منابع آن تفکر کرد تا ناقص یا مشوب به غیرش نباشد
  1. از آنجا که این علم میراث انبیاء است و وراثتی می باشد باید از کسی علم را اخذ کرد که خودش علم را از انبیاء گرفته باشد
  1. قبل از شروع به تعلیم باید معلم واقعی آنرا پیدا کرد که این به اندازه خود علم اهمیت دارد
  1. در هر زمان از أهل بیت یا از شیعیان (اگر فی به معنای لام باشد) کسی است که عالم به علم أنبیاء باشد باب علم بسته نیست یعنی باب هدایت بسته نیست
    1. در صورتی که از شیعیان باشد ایشان راویان حدیث می باشند
    1. در صورتی که أهل بیت باشند پس در هر زمان معصومی وجود دارد  که در زمان ما حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف می باشد
    1. امام زمان در زمان غیبت کبری نیز دین را نجات داده و مردم را هدایت می کند
  1.  دشمنان از سه طریق به نابودی دین می پردازند :
    1. با افراط در بعض امور دین (غلو)
    1. إدعای حق بودن می کنند در حالی که خود باطل هستند و حق را کتمان می کنند
    1. تآویلاتی انجام می دهند که سزاوار نیست (تا ویل قرآن از وظایف خاص معصوم است)
  1.  کسانی که موفق شده اند از علم انبیاء اخذ کنند به وسیله مبطلین منحرف نمی شوند
  1. اهل بیت وارث انبیاء هستند -زیارت وارث- لذا فرمود دقت کنید که علمتان را از ایشان که وارث انبیاء هستند أخذ کنید
  1. اهل بیت علیهم السلام کسانی هستند که طریق هستند برای رسیدن به علم نبی اکرم
  1. وقتی طالب علم  به سمت علوم اهل بیت حرکت می کند موجودات آسمان و زمین برای او استغفار می کنند
  • سئوالات :
  • معلم واقعی کسی است که وارث علم انبیا ء باشد اما از کجا باید این معلم را یافت ؟
  • چگونه می توان معلم واقعی را از مدعیان دروغین این عنوان متمایز کرد ؟

    بحارالأنوار     1     164    باب 1- فرض العلم و وجوب طلبه و الحث‏

  •  لأمالی للصدوق‏] الْمُكَتِّبُ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْقَدَّاحِ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ سَلَكَ طَرِیقاً یَطْلُبُ فِیهِ عِلْماً سَلَكَ اللَّهُ بِهِ طَرِیقاً إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ لَیَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ الْعِلْمِ مَنْ فِی السَّمَاءِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ حَتَّى الْحُوتُ فِی الْبَحْرِ وَ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ وَ إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ إِنَّ الْأَنْبِیَاءَ لَمْ یُوَرِّثُوا دِینَاراً وَ لَا دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرَّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ

 

 

 

  • مفردات :
  1. من :هر کسی که (موصول مشترک ) در بعضی مواقع استفهام
  1. سلک : طی کند بپیماید (فعل ما ضی مفرد مذکر غائب )
  1. طریق : راه
  1. تضع : قرار می دهد
  1. اجنحه : بالها
  1. حوت : ماهی
  1. لم یورثوا : به ارث نمی گذارند
  1. حظ : بهره
  1. وافر : زیاد
  1. فضل : برتری
  1. عابد : کسی که عبادت می کند
  • ترجمه:

امام صادق علیه السلام از پدرش -امام باقر علیه السلام -از پدرانشان -علیهم السلام - از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :

هر کسی که طی کند راهی را که در آن  طلب علم می کند خداوند اورا به و سیله آن راه به بهشت  می برد  بدرستیکه ملائکه بالهای خود را زیر پای  سالکان راه علم قرار می دهند 

به خاطر رضایت و خشنودی که از او دارند

به درستی که هرکس که در آسمان و زمین است برای طالب علم طلب مغفره می کند حتی ماهی در دریا

برتری طالب علم بر عابد مانند برتری  ماه کامل است بر ستارگان

بدرستیکه علما وارثان پیامبران هستند

بدرستیکه انبیاء از خود درهم و دینار به جا نمی گزارند  بلکه از خود علم به جا می گزارند هرکس که از انان علم اخذ کند بهره فراوان برده است

  • الهامات:
  1. طریق و راهی که انسان برای طلب علم در دنیا  بر می دارد آن چنان با ارزش است که خداوند به ازای آن طریق در اخرت را هی به سمت بهشت قرار می دهد
  1. ملائکه که مأمور به عبا دت خدا هستند در مقابل کسی که طالب علم است خضوع می کنند
  2. از آنجا که ملائکه غیر از امر خدا  وطاعت او فعلی ندارند این خضوع  امر خداست و به این و سیله( خضوع برای اهل علم ) ملائکه خداوند را عبادت می کنند 
  1. این خشوع به خاطر رضایت ملائکه از طالب علم است و این نشان از رضایت و خشنودی خدا از اهل علم است
  1. تمام موجودات آسمان و زمین برای طالب علم طلب مغفرت می کنند حتی ماهی در دریا یعنی به محض اینکه در راهی قدم گذاشت که در ان طلب علم کند گناهان او بخشیده می شود و پاک می شود
  1. کسی که طالب علم است هیچگاه زمان و وقتی از او تلف نمی شود و ضرر نمی کند  زیرا زمانی که در راه طلب علم است و هنوز به علم نرسیده و عالم نشده است موجودات /اسمانی و زمینی برای او استغفار می کنند .
  1. طالب علم هیچ وقت عمرش تلف نمی شود علم ان چنان مورد توجه  و رضایت خدا قرار دارد که مقدمات طلب علم حتی راهی که برای طلب آن می رود این مقدار عظمت و بزرگی دارد
  1. وقتی که پاک شد علوم نورانی را می تواند بیاموزد ومستعد دریافت علوم می شود
  1. در مقا یسه عالم با عابد عالم ماه کامل پر نور و عابد ستاره کوچک کم نور
  1. از نور عالم تاریکی جهل مردم بسیار روشن می شود مثل ماه که نورش تاریکی شب را می شکافد اما نور عابد مثل نور ستارکان ضعیف و تا ثیر چندانی در هدایت مردم این نور اندک ندارد
  1. عبادت کردن متوقف است بر عالم بودن ؛ عابدی که عالم نیست معلوم نیست که عبادت خدا را انجام داده است یا عبادت شیطان را بوسیله علم راه از بیراهه تمیز داده می شود پس عبادت فرع بر علم داشتن است لذا فضل عالم بر عابد مانند ماه تمام است بر ستارگان
  1. علما کسانی هستند که علم خود را  از انبیاء به ارث برده اند
  1. ارثمهم و با ارزش انبیا علم ایشان است
  1. هر کس از علم انبیا به او برسد بهره فراوان در این دنیا برده است
  1. عالمی ارزش دارد که علمش از علم انبیا باشد  نه هر علمی
  1. با توجه به این مطلب که قطعا می دانیم که انبیائ غیر از علم در امور مادی و دنیای هم ارث به جا می گذارند (احتجاج حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیه بر زمام دار اول )آنقدر درهم و دینار در مقابل علم بی ارزش است که فرموده اند درهم و دینار به ارث نگذاشته اند
  1. ارثی که انبیا ء برای علما تمام زمانها به جا گذاشته اند علم است درهم و دینار برای مردم زمان خودشان بوده است
  1. با توجه به اینکه علما وارثان انبیاء هستند هر علمی که صحیح است از علم انبیاء است و علوم نا صحیح از ایشان نیست
  1. کسی که این علم را می آموزد بهره ها ی فراوان می برد لذا اگر در طلب آن سختی های فراوانی را تحمل کند سزاوار است
  1. با توجه به زیارت وارث مصداق اتم این علما اهل بیت هستند
  1. این علم موروثی است با توجه به لغت ارث در این علم هرچه که هست در گذشته  از انبیاء رسیذه است لذا نو آوری در آن راه ندارد و دخل و تصرف و یا زیاده و نقصان و تطور در آن بی معناست
  1. علم تمام انبیاء در زمان ما موجود است و از بین نرفته است و الا دستور به اخذ آن بی معنی بود 
  1. هر چقدر از آن علم بیشتر اخذ شود بهره بیشتری برده می شود و عالمی که بیشتر اخذ کرده قدر و منزلت او بیشتر است
  • سؤالات:
  • آن طریقی که در آن علم طلب می شود کدام است ؟
  • علم انبیاء خصوصیاتش چیست ؟
  • این علوم را از چه کسی باید اخذ کرد؟

علامه مجلسی در مرآة العقول :

اگر تعلیم و تعلم نبود لحظه ایی جن و إنس باقی نمی ماندند و بقاء سایر حیوانات به برکت عالم عابد است (ج 1 ص 114)




برچسب ها: اصول کافی ، آموزش حدیث ، کتاب علم ، ارزش علم ، وظایف متعلمین ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر