تبلیغات
فدایی راه غدیر - مصداق گوساله پرستی مردم در زمان امام حسن(ع)
شنبه 11 خرداد 1392

مصداق گوساله پرستی مردم در زمان امام حسن(ع)

   نوشته شده توسط: حامد صارم    نوع مطلب :مناسبت ها ،

گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، حامد صارم؛ هنگامی كه به زندگی انسان ها می‌نگریم، حقیقتا انسان‌های بزرگ كم نیستند؛ انسان‌هایی كه برای ملت‌های خودشان تبدیل به اسطوره شده‌اند و ای بسا كه به علت این اسطوره شدن، در مورد این افراد زیاده‌روی هم شده باشد و بعضا از اسطوره هم فراتر و تبدیل به افسانه شده باشند و در مورد این اسطوره‌های افسانه‌ای بسیار سخن رانده شده و كتاب نوشته شده است.

شخصیتی در بلندای هستی

این بار سخن از شخصیتی است كه آنچنان در بلندای هستی ایستاده است كه مداحی را یارای رسیدن به كنه و نهایت صفت او نیست – جامعه كبیره - و كسی و چیزی را خداوند در این عالم خلق نكرده است كه بتوان آن شخصیت سترگ را با او مقایسه كرد – معانی الاخبار- و راستی چگونه می‌توان به نهایت وصف او رسید یا او را با احدی از انسان‌های معمولی قیاس كرد، در حالی كه او مجتبی است.

خداوند او را برگزیده است و او را اختیار كرده است برای وحیش و قلب او را ظرف مشیتش قرار داده است؛ پرواضح است كه هر عاقلی هنگامی كه او را با این مناقب می‌نگرد عقلش چیز دیگری جز خضوع و اطاعت از او را حكم نمی‌كند؛ چرا كه او اراده‌اش و مشیتش، مشیت خداوند است، پس اطاعت او اطاعت از خداوند است و رضایت او رضایت خداوند می‌باشد.

اراده امام اراده خداوند است

آیا می‌توان این شخصیت بزرگ را كه اگر تمام عقلاء جمع شوند شأنی از شئون او را نمی‌توانند وصف كنند – خطبه امام رضا در مرو - مورد نقد قرار داد؟ آیا می‌توان پرسید كه چرا دست به شمشیر نبرده است؟ چرا صلح كرده است؟ چرا و چرا و چرا؟؟

قطعا هر سوالی كه در مورد او می‌شود نباید فراموش كرد كه او را خداوند برای هدایت مخلوقاتش فرستاده است پس ما باید خود را با او تطبیق دهیم نه او با ما! اگر این نكته در نظر گرفته شود جهت این سوالات عوض می‌شود آنگاه از این سوالات دنبال یافتن هدایت در سیره ایشان هستیم نه دنبال خرده‌گیری و نقد و صد البته نباید شبهات مخالفین را بی‌پاسخ قرار داد.

وقایعی كه در صدر اسلام و در زمان حیات امام حسن علیه السلام افتاد بسیار مهم و حائز اهمیت است، اما فقط به گوشه‌ای بسیار كوچك از آن اشاره می‌شود تا شاید بتوانیم در پرتو آن راه هدایت را روشن‌تر ببینیم.

مفاد صلح نشانه ترس و عجز معاویه

یكی از مهم‌ترین وقایع، صلح با كسی بود كه در لسان پیامبر خدا ملعون بود؛ كه این صلح تا این زمان سئوال برانگیز بوده است و تحلیل‌گران تحلیل‌های بسیاری را در مورد این صلح انجام داده اند كه علت صلح چه بود؟ آیا واقعا این صلح قبول شكست بود یا خود تحمیل شكست به دشمن بود؟ هر چند از مفاد صلحنامه بر می‌آید كه امام حسن علیه السلام از موضع قدرت وارد صلح شدند و شرایطی را كه در صلح نامه آوردند نشان از عجز و ترس دشمن است.

امام حسن علیه السلام در خطبه‌ای علت قبول صلح را عهد شكنی مردم در تبعیت از امام واجب الاطاعه اعلام می‌دارد و به عاقبت شوم پشت كردن به امامی كه از طرف خداوند منصوب است اشاره می‌كند.

یاری امام زمان بركات را بر مردم نازل می‌كند

امام حسن می فرماید: به خداوند قسم یاد مى‏كنم، اگر مردم با من بیعت مى‏كردند و مرا اطاعت مى‏كردند و مرا یارى مى‏نمودند آسمان قطرات بارانش را و زمین بركتش را به آنان ارزانى مى‏داشت، و تو اى معاویه در خلافت طمع نمى‏كردى‏.

این در حالى است كه پیامبر صلى اللَّه علیه و آله فرموده: «هیچ‌گاه امّتى امر خود را به كسى نمى‏سپارند كه در بین آنان عالم‏تر از او باشد مگر آنكه كارشان همچنان رو به پائین‏ مى‏رود تا آنجا كه به دین گوساله پرستان برسند»! بنى اسرائیل هارون را رها كردند و به گوساله رو آوردند، در حالى كه مى‏دانستند هارون خلیفه موسى است. این امّت هم على را رها كردند در حالى كه از پیامبر صلى اللَّه علیه و آله شنیده بودند كه به على علیه السّلام مى‏فرمود: «تو نسبت به من بمنزله هارون نسبت به موسى هستى بجز نبوّت، كه پیامبرى بعد از من نیست.»

انحراف اعتقادی كه منجر به صلح شد

در این خطبه حضرت اشاره به انحراف عظیم اعتقادی كه در مردم اتفاق افتاده است، می‌كند و شاید این بیان حضرت بهترین پاسخ باشد برای این سوال كه چرا مردم دست از یاری امام زمانشان برداشتند؟ چرا مردم كوفه با توجه به شناختی كه از فسق و خیانت معاویه داشتند به خاطر مطامع دنیایی معاویه را یاری كردند؟

محبت گوساله در دل عهد شكنان

آری طبق فرموده امام حسن مجتبی این انحراف ریشه در اعتقادات مردم داشت؛ یعنی سپاهیان قبل از آنكه فریب زر و سكه معاویه را بخورند، دچار فساد در اعتقاد شده بودند و این فساد ریشه در سقیفه داشت؛ آنجا كه امام بر حق را كنار زدند و به جای بیعت با عالم با جاهل بیعت كردند.

جای تعجب نیست كسی كه در دل او محبت گوساله باشد و گوساله پرست باشد، هیچ گاه به یاری خداوند و خلیفه خداوند نخواهد شتافت و با توجه به آیات قرآن امام مجتبی سری از اسرار قرآن را برای ما بیان می‌كند كه این سنت خداست هرگاه كه از پذیرش ولایت ولی برحق سر باز بزنیم، بی‌شك تحت ولایت گوساله هستیم و گوساله‌پرست شدیم همچنان كه امت موسی از پذیرش ولایت هارون كه منصوص من الله بود سر باز زدند و در نهایت گوساله پرست شدند.

پاره شدن كفن

امام حسن علیه السلام با توجه به علم امامت می‌دانستند كه دشمنان در تشیع جنازه او چه جسارتی خواهند كرد و می‌دانستند آن چنان بر جسم مطهر ایشان تیر باران می‌كنند تا جایی كه كفن حضرت هم پاره پاره خواهد شد –زیارت جامعه ائمه مومنین- اما با این تشیع جنازه و جسارت دشمن مصداق گوساله در این امت مشخص شد تا در این امت راه هدایت و خداپرستی از راه ضلالت و گوساله پرستی جدا و آشكار باشد.

حكومت عدل امام زمان به دست گوساله‌پرستان محقق نخواهد شد

از آنجا كه قرآن برای همه زمان‌ها نازل شده است باید متنبه باشیم كه حكومت عدل امام زمان علیه السلام توسط عده‌ای كه به تعبیر قرآن گوساله‌پرست شده‌اند تحقق نخواهد یافت و بر خود نهیب زنیم كه در زندگی سیاسی و اجتماعی و ... تحت ولایت امام زمان هستیم یا دچار انحرافی كه قوم حضرت موسی به آن دچار بودند.

برچسب ها: گوساله ، سامری ، عکس ، امام حسن ، جمل ، عایشه ،

داداش حمید
چهارشنبه 29 خرداد 1392 05:15 ب.ظ
دستت درد نکنه عالی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر